El millor donatiu econòmic per l'Hospital té nom: més inversió pública, més impostos a qui més té i una gestió 100% pública i transparent

La CUP de Granollers considera imprescindible plantejar just en acabar aquesta crisi un debat sobre el futur del sistema sanitari de la ciutat. La recent campanya de donatius engegada per la Fundació Privada Hospital-Asil és l'enèsima demostració de les mancances, perills i fracàs del sistema "público-privat" que caracteritza l'Hospital General de Granollers i altres hospitals catalans sota el control de fundacions.

Aquests dies, la solidaritat i suport material als professionals del nostre sistema sanitari públic està essent fonamental per plantar cara al COVID-19, de la mateixa manera que hauria de ser fonamental mantenir uns serveis públics ben dimensionats i amb la inversió pública necessària que permetin afrontar de la millor manera futures crisis sanitàries com les que estem vivint i sobre les quals feia anys que el món científic alertava que ens tocarien de ple.

Des de la CUP considerem la solidaritat una actitud important per avançar cap a una societat més horitzontal i autoorganitzada. Mostra d'això són les xarxes populars a les que donem de suport, com la que ha aportat a data d'avui més de 1300 mascaretes i 350 bates a diferents serveis sanitaris, socials, de neteja, etc. Aquestes mostres de solidaritat no han d'amagar les mancances d'inversió en professionals i recursos del sistema sanitari públic a conseqüència d'anys d'austericidi i retallades perpetrades tant pels diferents governs de l'Estat com de la Generalitat.

El "model català" implementat a moltes comarques com la nostra, amb una fundació privada que té concertat un servei hospitalari públic, s'ha mostrat un altre cop obsolet, opac i ple d'ombres. Aquest cop es torna a evidenciar la manca de transparència que sempre caracteritza la FPHAG, malgrat que el patronat estigui presidit per l'alcaldia de Granollers: cal immediatament que la Fundació detalli amb més transparència i claretat com gestionarà aquests diners procedents de les donacions i a quina finalitat, sobretot tenint en compte que en situacions normals les seves inversions privades no tenen perquè anar destinades a la gestió pública.

Un model que fa que no sigui normal que una fundació que gestiona un dels hospitals que porta anys amb clares mancances i retallades com el de Granollers estigui destinant, amb dades del 2018, 832.000 euros en sous per a tan sols 9 directius, ni tampoc és de ben rebut que molta de la seva activitat assistencial pública tingui vassos comunicats amb els interessos de mútues privades i entitats bancàries.

És moment d'exercir sobiranies, revertir privatitzacions i retornar els serveis bàsics a una gestió totalment pública. En aquest sentit considerem que s'haurien de trobar fórmules perquè la gestió tant de l'Hospital General de Granollers com del futur Hospital Lleuger -antiga Policlínica- arribin a ser 100% públiques, tal com s'ha aconseguit a altres capitals de comarca com Berga, on la gestió de l'hospital ha canviat recentment a gestió pública.

La millor donació econòmica és la que es fa mitjançant inversions públiques i la millor gestió la que es faci des d'un sistema públic que controli 100% el servei hospitalari amb transparència i possibilitat de fiscalització.

Cal immediatament que la Fundació detalli amb més transparència i claretat com gestionarà aquests diners procedents de les donacions i a quina finalitat, sobretot tenint en compte que en situacions normals les seves inversions privades no tenen perquè anar destinades a la gestió pública