Demanem aprofitar l’oportunitat de convertir la zona de l’estació de Granollers Centre en un gran nus intermodal comarcal

La CUP de Granollers demana al govern municipal i a l’empresa estatal ADIF no desaprofitar l’oportunitat històrica de reconvertir l’estació de Granollers Centre en un gran node intermodal que millori i faciliti més el servei de transport públic a la ciutat i a la comarca perquè sigui un puntal de lluita contra la contaminació i que possibiliti apropar el municipi a l’assoliment, com a mínim, dels objectius climàtics de l’Agenda 2030.

Per la CUP és fonamental que els terrenys d’ADIF entre la línia ferroviària de Portbou i el carrer d’Esteve Terrades puguin estar destinats a una nova terminal d’autobusos interurbans per així potenciar l’estació de Granollers Centre com a gran node entre diferents modes de transport públic i donar una oferta més àgil i atractiva de mobilitat col·lectiva a l’àrea urbana de Granollers i també a altres punts de la comarca com la Vall del Tenes o l’Alt Congost per a la necessària i urgent reducció de l’ús del cotxe privat. Alhora cal recordar que, des que es va inaugurar el 15 d’abril de 1986, en 38 anys l’actual estació d’autobusos no ha tingut cap reforma destacada ni ampliació i urgeix adaptar-la a les necessitats de mobilitat del segle XXI i fer més atractiva i dinàmica la demanda de transport col·lectiu. 

A més de solucionar un deute històric, la nova ubicació permetria doblar els 5.000 metres actuals de superfície de l’estació d’autobusos i incloure fins i tot les cotxeres per als vehicles, tant línies interurbanes com urbanes, que actualment es troben en altres ubicacions allunyades. Traslladar les sortides i arribades de línies a la nova terminal permetria guanyar l’espai de l’estació actual per ampliar cap al sud el parc Torras Villà, deixant a l’Avinguda del Parc només parades de pas de les línies urbanes i interurbanes.

Per tot plegat, des de l’organització municipalista es considera un error històric l’anunci de destinar els terrenys entre el tren i Esteve Terrades a una promoció urbanística residencial per així pagar l’enèsima proposta de cobriment del tren que l’equip de govern del PSC ha publicitat recentment. En aquest sentit, des de la CUP de Granollers es demana que en aquests terrenys es faci una reserva de sòl per a equipaments per així poder ubicar-hi una terminal d’autobusos i, paral·lelament, que per al cobriment de la via del tren es cerquin altres formes de finançament que no passin per una operació urbanística. I més quan la ciutat disposa ja d’un nombrós parc d’habitatge buit o pendent de rehabilitar i una gran quantitat de sòl ja destinat a ús residencial que no està desenvolupat com passa al barri del Lledoner.
 

Ampliar l’estació de Granollers Centre cap al nord per potenciar-la i fer-la més cèntrica

Lligada a la proposta de la nova terminal d’autobusos i de potenciar encara més Granollers Centre com a “hub” intermodal comarcal en un context de crisi ecosocial, la CUP de Granollers considera imprescindible estudiar una solució viable i econòmica per tornar a fer més propera l’estació de Granollers Centre al centre i al nord-oest de la ciutat i a barris com la Font Verda i La Torreta. 

Recollint la idea formulada per altres col·lectius de mobilitat, la proposta cupaire passa per ampliar les andanes uns 250-300 metres cap al nord -la mida mitjana d’un comboi de Rodalies- perquè els trens facin parada o estacionin entre l’actual edifici de l’estació i la banda nord de la platja de vies cap al pont de Josep Umbert, en comptes d’estacionar des de l’estació cap al sud com ho fan actualment. D’aquesta manera, es possibilitaria obrir un accessos per a passatgers més al nord a través del carrer Llevant i el Passeig de la Muntanya, amb un possible nou vestíbul soterrani, passos soterrats sota les vies i rampes per a bicicletes i mobilitat reduïda, i alhora mantenir com a accés sud l’actual edifici de l’estació. Aquesta solució econòmica i viable permetria apropar l’accés a peu des de i fins a l’estació a un radi de la ciutat més ampli. A tall d’exemple, la plaça de la Corona, la plaça Barangé o la plaça de la Font Verda restarien a només 300 metres de l’accés a l’estació i els Jutjats a només 100 metres.

Aquesta proposta permetria fer encara més atractiu i accessible el transport ferroviari amb origen o destinació Granollers i alhora donar solució a les actuals i constants aglomeracions de passatgers que registra l’actual accés a l’estació i amb vistes a que la demanda encara augmenti més per la crisi climàtica i energètica.

A més, des de la CUP es considera imprescindible que aquesta actuació deixi també la porta oberta a més ampliacions d’andanes i vies a l’estació de Rodalies a llarg termini en vistes que, tal com apunten tots els estudis científics, la crisi climàtica, energètica i ecosocial es faci més severa i les següents generacions necessitin ampliar encara més el transport ferroviari. Per aquest motiu l’organització cupaire considera també d’una importància històrica no encaixonar urbanísticament l’actual estació per l’est i mantenir sense urbanitzar la zona de la Bòbila i els terrenys que puguin deixar lliures el trasllat de l’estació de mercaderies perilloses. Per això, des de la CUP es demana protegir i mantenir aquests terrenys com a zona verda. D’aquesta manera, es preservaria terreny disponible per a ampliacions de la platja de vies per a augmentar els estacionaments ferroviaris, a més de guanyar un parc de més de 30.000 metres quadrats i una millor connectivitat ecològica de la ciutat amb l’hàbitat natural de la Serra de Llevant. Aquesta actuació aniria lligada a l’obertura de dos passos inferiors sota les vies per a vianants i bicicletes a l’alçada del passeig de Colom i d’Emili Botey. Aquest últim també per permetre l’accés dels busos a la terminal en la cruïlla amb Esteve Terrades amb l’objectiu que dins de la nova estació els busos puguin circular per andanes passavolants i no només amb andanes de cul-de-sac.