Urgeixen mesures de xoc per afrontar el greu problema de qualitat de l’aire de la ciutat i la crisi climàtica i energètica

La CUP ha insistit aquest dimecres en la necessitat de mesures de xoc urgents per reduir el greu problema de qualitat de l'aire a la ciutat i afrontar les crisis ecosocial, climàtica i energètica que s'aniran agreujant ràpidament en poc temps. En aquest sentit, l'organització granollerina considera prioritari que l'ajuntament de Granollers desplegui actuacions contundents a curt termini que vagin encaminades a la millora de la mobilitat de milers de persones i augmentar el nombre viatges en transport públic, bicicleta i a peu. 

Proposta CUP per l'estació Granollers Centre

Aquest dimecres a la tarda membres de la CUP de Granollers han fet una acció simbòlica a l’exterior de l’estació de Granollers Centre per reclamar l'urgència d’alguna de les mesures proposades. L’acció ha consistit en penjar diferents ròtuls amb la senyalètica de Rodalies que simulaven l’existència del nus intermodal que proposa l’organització cupaire. Aquests cartells senyalitzaven al carrer de Llevant i el Passeig de la Muntanya els accessos pel nord de l’estació proposada i a la plaça Serrat i Bonastre l’accés sud per l’actual edifici de l’estació i el transbordament a la nova terminal d’autobusos a la cantonada amb Esteve Terrades.

Cal recordar que fa dues setmanes la UE ha tornat a donar un nou toc d'atenció per la insalubritat que pateix la ciutat a causa de la superació sistemàtica i continuada des de 2014 dels límits legals de contaminació ambiental i ha posat èmfasi en la inacció institucional per posar-hi remei. També cal tenir en compte que, segons dades d’ISGlobal, amb uns nivells baixos de contaminació, a Granollers es podrien evitar una mitjana de 33 morts prematures a l’any causades per la contanimació, a més de nombroses malalties pulmonars i coronàries i, fins i tot, deficiències en el desenvolupament dels infants, entre d’altres. Per tot plegat, per a la CUP Granollers és imprescindible que l’Ajuntament de Granollers fixi com a objectiu de ciutat a curt termini reduir com a mínim a la meitat el quasi 60% de dependència al cotxe per mobilitat obligada que es registra actualment a la ciutat i disminuir també el trànsit de pas per les vies que envolten la ciutat originat per altres municipis de la comarca. 

Entre les mesures proposades, la CUP insisteix en la necessitat d'establir a la ciutat un gran nus intermodal de transport col·lectiu que, a més de a la ciutat, doni també servei a la conurbació i bona part de la comarca. Per l'organització cupaire això passa necessàriament, per una banda, que el consistori reformuli el conveni amb Adif per reorientar-ho a una reforma i ampliació de l'estació de Granollers Centre per millorar-ne la seva capacitat d’operacions i l’accés a peu i en bicicleta. Per l'altra banda, un acord a tres bandes entre l’ajuntament, Adif i la Generalitat per unificar a la plaça Serrat i Bonastre l'estació ferroviària i la d'autobusos, requalificant per construir la nova terminal de bus els terrenys d'Esteve Terrades, on l'actual consistori hi vol fer pisos. Per a l’organització cupaire, l’Ajuntament de Granollers i la Generalitat haurien de tenir com a objectiu que el nombre de viatges amb orígen o destinació Granollers Centre com a mínim es dupliqui i passi dels 10.000 actuals als 20.000. 

L’establiment d’aquest nus intermodal a la ciutat hauria també d’anar acompanyat d’una ampliació de serveis ferroviaris, d'autobusos i per a bicicleta. Així per exemple, la ubicació de la nova terminal a la plaça Serrat i Bonastre / Esteve Terrades, acompanyada d'una millora de la xarxa urbana i interurbana, possibilitaria una millor intermodalitat per a àrees com el nord i l'oest de la conurbació i la comarca. En aquest sentit, la CUP considera fonamental que l’Ajuntament de Granollers lideri una redefinició i ampliació de la xarxa TransGran cap a nous municipis. Aquesta redefinició passaria per una millora pressupostària per ampliar les freqüències -inclòs els caps de setmana- i la incorporació de serveis llançadora o BRT per connectar més ràpidament els principals nodes de transport de la conurbació i la comarca.

En matèria ferroviària, l’ampliació de Granollers Centre amb més vies i andanes d’estacionament permetria incrementar la freqüència de la R2, establint per exemple dos o més trens de reforç fins a la nova estació de Barcelona-Sant Andreu -i la futura terminal de Barcelona-La Sagrera- o establint l’estació granollerina com a capçalera de la R2 Sud. També vinculada a aquesta mesura, la CUP de Granollers considera imprescindible que l'ajuntament pressioni a la Generalitat per incrementar la freqüència de la R8 -actualment d’un tren per hora-, i perllongar la línia fins a Sant Celoni i fins a Girona i Reus en format Mitja Distància. Altres mesures que la CUP considera que l'ajuntament hauria de liderar per aconseguir que la Generalitat desplegui són aprofitar el corredor de la R8 per connectar la comarca directament amb el centre i sud del Baix Llobregat a través del nus del Papiol i el corredor de la R4, a més de desencatllar el projecte de la Línia Orbital Ferroviària amb Mataró, Sabadell i Terrassa, prevista fa 20 anys per a aquesta dècada. 

Alhora, la CUP insisteix també en el desplegament d'una veritable xarxa pedalable a la ciutat i connectada amb els municipis del voltant, que garanteixi l’ús eficient, atractiu i segur de la bicicleta i la intermodalitat amb els altres mitjans de transport col·lectiu. En aquest sentit, des de l’organització granollerina s'insereix en la urgència de la redacció d’un Pla Estratègic de la Bicicleta de Granollers i, en paral·lel, començar el més aviat possible el desplegament d’aquesta xarxa als principals eixos de la ciutat prioritzant la connexió amb les estacions, equipaments principals i polígons industrials. La CUP també insisteix en el paper actiu que hauria de tenir l'ajuntament amb la xarxa ciclable interurbana, impulsant-la fins als municipis limítrofs, en especial a accessos pel Coll de la Manya, Josep Umbert, la carretera de Cardedeu o pels marges del riu Congost.

D'altra banda, la CUP de Granollers considera urgent que s'estableixi el més aviat possible Zones de Baixes Emissions al municipi per restringir el pas dels vehicles més contaminants. Des d'aquest gener Granollers ja està incomplint la llei 7/2021 que l'obligava a establir aquesta mesura malgrat haver rebut 2,6 milions dels fons Next Generation UE per implementar-la.