La PAH de Granollers emplaça a ocupar els habitatges buits

Joan Gener Barbany

A dos quarts de deu del darrer dissabte 4 de Gener, una intensa però breu pluja, va amenaçar a les persones que eren davant del CAP del Carrer Girona. Però l'empenta i la necessitat no es va aturar i moltes persones ja esperaven l'inici de la “Manifestació pel Dret a l'Habitatge” que convocava la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) de Granollers. Les expectatives eren altes i s'esperava un manifestació àmplia, diversa i reivindicativa.

Més de 500 persones -en alguns moments fins a 600- van recórrer els carrers de la capital del Vallès Oriental. Diferents organitzacions de l'esquerra transformadora van mostrar múscul acompanyant la lluita de la PAH en una clara demostració que a Granollers hi ha una creixent esquerra transformadora.

Sareb, pisos buits i enaltiment a la seva recuperació

L'inici va ser als carrers del barri Bellavista de les Franqueses. Des dels megàfons, els militants de la PAH anunciaven que la manifestació era un clam per denunciar “els pisos buits propietat de la SAREB, un banc que és nostre perquè s'ha fundat amb diners públics. Un banc creat perquè la banca pugui seguir tenint beneficis i nosaltres, les classes populars, seguim vivint l'exclusió social, la precarietat, sense sostre o en amuntegaments humans a pisos petits”.

Precisament, al carrer Bertran de Seva número 29, es va anunciar que allà hi havia un pis buit i que “qualsevol persona o família que estigui al carrer o que sàpiga que s'hi pot quedar, pot venir a la PAH. Li donarem tot el suport per recuperar un pis com aquest”. La calor dels aplaudiments i el crit més sentit durant les més de dos hores que va durar la manifestació “Com s'entén, gent sense casa i cases sense gent?”, va ser l'inici d'una manifestació de denúncia i reivindicació.

Dels barris al centre

El recorregut va seguir per l'Avinguda Francesc Ribas, on es van marcar dos pisos buits i, enfilant el carrer Ramon Llull fins a Rafael de Casanovas es van marcar fins a tres pisos avisant reiteradament que aquell era un “carrer calent, tenim constància que hi ha fins a vuit pisos..i són nostres!”.

Va ser a partir d'aquell moment quan a més dels crits de 'Si es pot', 'No hay pan para tanto chorizo' o 'A, Anti, Anticapitalistes', la PAH va reclamar a l'Ajuntament de Granollers que faci tot el possible per recuperar els pisos buits. Els membres de la PAH van anunciar la campanya nacional consistent en presentar mocions als plens municipals perquè es multin als bancs que tenen pisos buits, 'a Terrassa ja s'ha aconseguit, i aquí ens governa el mateix color' van exclamar entre aplaudiments.

El crit 'On és, on és, on és l'Ajuntament?' va ressonar fins a Plaça Espanya i el carrer Catalunya on es va recordar que hi ha persones dormint al carrer, en cotxes o furgonetes i que 'mentre els serveis socials estan desbordats, la resposta política del partit al govern municipal és pràcticament nul·la'. Es va seguir pel carrer Corró, travessant el Torres i Bages i agafant el carrer Santa Elisabet fins a la Porxada entre crits 'No és una crisi, és una estafa'.

Arribats a la Porxada, davant la porta de l'Ajuntament, la PAH de Granollers va expressar la necessitat de recuperar les institucions democràtiques perquè 'serveixin realment a la majoria social que som les classes populars.'

Final emotiu i mirada al futur

La manifestació va emprendre el tram final travessant la Plaça de la Porxada, el carrer Sant Roc, l'Anselm Clavé i fins la Plaça Maluquer i Salvador on es va llegir el manifest i es van fer diferents parlaments.

Portaveus de la PAH van anunciar la necessitat de lluitar pel dret efectiu de l'habitatge “Ja no lluitem només per les víctimes de les hipoteques escombraria, sinó que lluitem contra el resultat de l'especulació i la bombolla immobiliària, lluitem per a tota la ciutadania, en favor de qualsevol persona, sigui quina sigui la seva condició”. Després, diferents persones d'orígens diversos van resumir l'acció de la PAH i l'essència del manifest en francès i marroquí. Els aplaudiments van ser notoris i la manifestació es va donar per acabada.

En declaracions a aquest mitjà, membres de la PAH es van mostrar satisfets pel resultat de la manifestació “sabem que la realitat supera el nombre de persones que han vingut” però també foren conscients que “actes com aquests serveixen per forçar la legalitat mitjançant la desobediència pacífica i a més, serveix per donar-nos a conèixer i aconseguir que més persones vulguin formar part de la lluita”.

La PAH de Granollers encara el futur amb contundència. 'Estem cansats del paper de totes les institucions i els partits que les governen. Només signa papers mullats, només obtenim gestos simbòlics davant aquesta injustícia social'. Davant d'aquesta realitat anuncien que volen 'continuar amb l'Obra Social de la PAH perquè quan ens trobem desemparats pels qui suposadament ens representen, ens queda l'opció d'autotutelar-nos els drets.'

Una jornada de dignitat i solidaritat, en una de les manifestacions més concorregudes dels últims anys. Un matí on la diversitat dels assistents mostra que a Granollers, la PAH és una autèntica eina de suport mutu i empoderament popular.