David Fernàndez: «Treballem perquè la por canviï de bàndol»

Més de 300 persones van participar aquest dissabte a la primera Trobada per a la Unitat Popular de Granollers, celebrada a l’espai de Roca Umbert i organitzada per l’Assemblea Territorial de la CUP Vallès Oriental-Baix Montseny. El míting al final del sopar va ser el punt àlgid de la jornada on més de 200 persones van desafiar el fred per sentir les paraules del diputat de la CUP-AE David Fernàndez, el regidor a Palautordera, Jordi Pueyo, i la membre de la CUP Granollers, Maria Oliver.

David Fernàndez va aprofitar el seu parlament per ressaltar la feina que es realitza des de totes les assemblees locals de la CUP així com des d’altres organitzacions socials arreu dels Països Catalans «de nord a sud». Segons Fernàndez, ara cal treballar «per a que la por canviï de bàndol» en referència a la «oportunitat històrica» del canvi real que es viu impulsat des de baix però que «des de dalt intenten bloquejar». Per aquest motiu ha cridat a seguir lluitant ja que «qui lluita pot perdre però qui no lluita ja ha perdut». En aquest sentit, Fernàndez va instar les catalanes i catalans a no desistir en reclamar el dret a l’autodeterminació per aconseguir «un país millor i més just» i «tornar el país als seus propietaris: tota la ciutadania».

De la seva banda, en un emotiu i contundent discurs, Maria Oliver va desgranar en diferents punts les realitats que es viuen a Granollers des de l’educació, l’ocupació, l’habitatge, el territori, els drets socials i la cultura democràtica. Fets com que Granollers sigui un dels 20 municipis de Catalunya amb més segregació escolar, els 6.000 aturats de la ciutat, els 3.500 habitatges buits, els 400 comerços que han tancat en pro de franquícies i centres comercials, les 5.000 persones a les portes de l’exclusió social o la manca d’espais reals de participació lluny del clientelisme partidista són algunes de les qüestions a afrontar que va destacar Oliver en el seu discurs. «Amb els gestors d’aquest sistema vivim una democràcia fallida, un monopoli de la paraula, un segrest de la participació popular. A Granollers regna una fina façana de benestar, que s’esmicola quan grates els seus ciments i contemples la dura realitat», va emfatitzar Maria Oliver.

També en el seu parlament, el regidor de la CUP Jordi Pueyo va fer èmfasi en totes les lluites socials que es duen a terme a nivell comarcal, tant des de les lluites laborals i sindicals dins de moltes empreses afectades per ERO i tancaments fins a la defensa dels drets socials, el territori, l’educació o l’independentisme, entre d’altres, passant pel naixement i creixement de l’esquerra independentista arreu de la comarca. «Estem demostrant i seguirem posant de manifest que no tenim res a veure amb els professionals de la política, amb els que tenen un peu a la política i l'altre als mercats, del purisme, perquè també es pot subvertir l'ordre i construir Unitat Popular des de les institucions burgeses, de l'individualisme i de l'oportunisme», va destacar Pueyo, «perquè la societat que volem construir només l'edificarem amb esforç continuat de totes i tots, i finalment la barrera simbòlica de la por».

Debats d’on extreure resultats

Els debats organitzats a la tarda en el marc de la Trobada per a la Unitat Popular i distribuïts en tres taules temàtiques simultànies van tenir una participació que va superar previsions tant en quantitat –amb un centenar de participants— com en qualitat. La taula de drets socials va servir per abordar àmbits com l'educació, la sanitat, l’habitatge o la iniciativa legislativa popular que reivindica una Renda Mínima Garantida per evitar que les persones estiguin per sota del llindar de la pobresa. En aquest sentit, la taula de debat amb representants del Casal del Mestre de Granollers, de la plataforma per a la defensa de la sanitat Caldes en Lluita, del grup impulsor de la ILP sobre Renda Mínima Garantida i de la Plataforma d'Afectades per la Hipoteca (PAH) de Granollers.

Una altra de les taules, sobre model de ciutat, va abordar interessants propostes com els pressupostos participatius, la necessitat d’apostar pel decreixement econòmic des de moviments com les ciutats en transició o la reformulació de conceptes sacralitzats comciutadania. Així doncs es va comptar amb la presència de l'antropòleg Manuel Delgado, del PCC-EUiA, Sara Forch, extècnica de participació ciutadana a Santa Cristina d'Aro o Oriol Guinart, del moviment Granollers en Transició.

La tercera de les taules, relacionada amb el procés d'independència i de ruptura democràtica, va comptar amb un intens debat sobre el moment actual del procés i del paper de moviments com la CUP dins d’aquest punt històric. En aquest debat es va comptar amb la participació de membres destacats de l’ANC, del Procés Constituent i de la CUP.

La Trobada per a la Unitat Popular

Aquesta Trobada per a la Unitat Popular, la primera celebrada a Granollers i la segona a la comarca, va servir com a punt de trobada de persones i col·lectius. A més dels debats i parlaments, la trobada també va comptar amb una fira d’entitats de la comarca com l’Esquerda, Arran, La Clau, l’ANC, la CNT i la Magrana Vallesana; una mostra de cultura popular realitzada pels Diables de Cardedeu i tres concerts; a més d’un sopar amb l’assistència de 150 persones. La trobada va superar amb escreix les previsions i posen de manifest el poder de convocatòria i la força creixent de la CUP a la ciutat i a la comarca.

Galeria fotogràfica de la jornada: http://granollers.cup.cat/premsa/trobada-la-unitat-popular